Laatste loodjes van 15.000 km + etappeoverzicht

Nog een laatste verhaaltje voor het slapengaan en dan zit het erop. Na mijn laatste stukje volgt nog een etappeoverzicht voor de liefhebbers van afstanden, lijntjes trekken over landkaarten en exotische plaatsnamen.
 
Het is toch altijd weer een beetje leedvermaak als ik in Phnom Penh de bus uitkom en word bedolven onder de tuktukdrivers die je allemaal voor een veel te hoge prijs naar "The Riverside" van de stad willen brengen. Je wordt overladen met kreten als: "Het is te ver om te lopen" (en dan volgt er een belachelijk hoog aantal kilometers / alsof je helemaal niks weet) en "Je vindt het nooit" (Neuh... alleen even op je kompas kijken en naar het oosten rijden). Als je dan zegt: ik doe het zelf wel dan zie je ze in gedachten naar hun voorhoofd wijzen. Als dan die fiets de bus wordt uitgeladen, zie je die mondhoeken naar beneden gaan! OK Jongens, doei! Er zullen zo te zien niet al teveel fietsen meereizen in de bus... In Phnom Penh ontmoette ik na 5 maanden mijn vriend Sophy weer en het is altijd leuk om hem weer te zien. Ik had hem sinds Januari niet meer gezien maar we hebben altijd contact met elkaar gehouden via de mail. Steevast volgt er een avond in zijn huis en ik heb al heel wat zompige gagages gezien waar hij ooit woonde. Nu is hij echter bezig om een huis voor zichzelf te bouwen: eindelijk een beetje vastigheid en verlost van die smerige onderkomens die soms overstroomden. Ik voelde me vaak machteloos als ik weer in Nederland was en er weer een bericht kwam van: er staat 40 centimeter stinkwater in mijn huis. De verhalen over ratten groot als flinke katten en volgezogen matrassen deden me de rillingen over de rug lopen. De stank moet vreselijk geweest zijn: fijne leefomgeving ook voor zijn 4-jarig dochtertje die vaak ziek was. Ook moest ie vaak verhuizen omdat de huisbaas de huur om de een of andere reden opzegde. Een tijdje geleden heeft hij zijn taxi verkocht en voor dat geld heeft hij een piepklein stukje grond gekocht in Phnom Penh, dicht langs de weg naar het vliegveld. Ik had het troosteloze, met vuil bezaaide stukje grond in Januari nog gezien en kon mijn teleurstelling amper verbergen. Nu, 5 maanden verder stond ik daar weer en was er dan toch een huis gebouwd. Nou ja... het waren 4 muren en een dak. Ze hadden er al een paar nachtjes in geslapen maar het huis was verre van klaar! Om te beginnen moesten alle muren nog worden gladgestreken en op de vloer moesten nog tegels komen. Er waren nog geen deuren en ramen wat in elk geval een goede ventilatie bevorderde en er waren totaal geen meubels, ja een plastic stoeltje voor mij. Electriciteit werd afgetapt bij de buren in afwachting op aansluiting op het electriciteitsnet en gekookt werd op kolen. Ook het water moest bij de buren vandaan komen. Al deze zaken zullen in de loop der tijd wel komen maar eerst moest er geld verdiend worden. En dat gaat niet hard als je in het laagseizoen met je brommertje mensen moet rondrijden door de stad. Feit is echter: hij heeft nu voor het eerst zijn eigen huis, het is er heerlijk stil en zijn dochtertje kan lopend naar school. Apetrots was ie met het totzover bereikte resultaat. Het contact met de buren was uitstekend en de plaats is vrij van overstromingsgevaar. Ik heb er heerlijk gegeten en hoop hem volgend jaar weer te zien in een huisje dat af is...
 
Een paar dagen later reed ik Phnom Penh weer uit en midden op het platteland hoorde ik een knal en meteen liep mijn achterwiel aan als een gek! Ik dacht natuurlijk als eerste aan een lekke band maar later bleek het BH-bandje waarmee ik 2 maanden geleden mijn spatbord had proberen te repareren, was geknapt. Ja, en wat gebeurt er als je BH-bandje knapt?? Juist... dan gaat de boel hangen! Ik snapte echter niet dat het knappen van een lullig BH-bandje zo'n rotknal kon geven en het fietsen onmogelijk maakte. Peinzend stond ik naar die fiets te kijken tot ik ineens zag dat de twee stangetjes waarmee de bagagedrager vlak onder mijn zadelpen aan mijn fiets vastzaten, finaal doormidden waren gebroken. Je hele bagagedrager kiept dan a.h.w. naar achter en drukt het spatbord hard tegen je achterband. Jezus! Hoe losik dit nou weer op? Geen hond te zien, of ja, in de verte stond een klein kraampje waar wat boeren fruit stonden te verkopen. Hevig zwetend van het duwen arriveerde ik daar en probeerde duidelijk te maken dat ik een schoenveter of een stuk touw nodig had om de boel te repareren. Ze zagen ook wel dat het niet kon zo en van een stel dozen werd het touw afgesneden en ik heb zeker een uur staan knevelen en knopen om de bagagedrager zo stevig mogelijk aan die fiets vast te binden. Een fietsenmaker zou ook zeker geen nieuw stangetje hebben hier dus het was even "pragmatisch denken". De boeren knikten goedkeurend en stonden zelfs nog een beetje te trekken aan de bagagedrager. Ja, dat zat echt wel goed vast, maar het was maar een lullig stukje van dat felgekleurde plastic draad... Ik kon echter verder...
 
De volgende dag was ik smerig verkouden. Ik was in een guesthouse gearriveerd en voelde me zo smerig en goor dat ik na het -ahem!- douchen in slaap ben gevallen met de airco aan. De airco maakte dat de kamer knap koud werd en kennelijk had ik zoveel slaap dat ik gewoon niet wakkerwerd van de kou! Kortom: dan word je om halfelf 's avonds wakker, rillend van de kou en met een snotkop en keelpijn. Ik zette de airco meteen uit en probeerde nog iets te eten te krijgen wat nog lukte ook al was de soep die ik kreeg echt niet lekker. De weg was aardedonker en al zeg ik het zelf levensgevaarlijk. Er lag gewoon een trottoirband midden op de weg! Ik schrok me rot toen ik er maar rakelings voorbijfietste. Plassen water bleken onverwacht diep te zijn en met een "zeikie" arriveerde ik weer op mijn kamer.
 
De volgende dag zag ik aan mijn kop dat ik koortsig was maar onder geen beding ging ik hier de hele dag op die deprimerende kamer liggen navelstaren, ik moest hier weg, alles beter dan hier te moeten liggen. Op zulke momenten voel je je klote maar je weet dat je bijna de eindstreep hebt gehaald. Ik wilde kost wat kost de 15.000e kilometer volmaken en dat was nog maar 300 km fietsen. Je griezelt echter als je je overhemd aantrekt, zo vreselijk smerig is dat. Hoe vaak je het ook wast met zeep of naar de wasserette brengt, die kraag is gewoon donkerbruin van het overdadige zweten en ook rond de knoopsgaten is het bruine kringen bij de vleet. Aangezien de mensen hier best schoon gekleed gaan, voel ik me vaak een paria maar dat laatste stuk moest het nog maar even "houden". Die lange broek die ik nu een maand of 3 aanheb, is helemaal verschoten door de zon. Op je bovenbenen is het een bleek blauw/bruine kleur en in mijn knieholten zie je nog de kleur die de broek oorspronkelijk had: donkerblauw... Mijn voorhoofd vervelt al maanden en maanden en mijn neus bloedt soms als je er iets te enthousiast een kostje aftrekt. Of je nou sunblock gebruikt of niet, het is zo heet en je zweet zo overdadig dat je dit er ook zo weer afveegt: er is geen beginnen aan.
 
Rusten doe je in Cambodja in eetstalletjes. Vaak is dit niet meer als een rieten afdak waar de kippen, honden en katten gewoon vrolijk tussen de tafeltjes rondlopen. De mensen zijn eenvoudig en aardig, ik kan ze echter alleen niet verstaan. Engels wordt er niet gesproken behalve dan: Hello. Als er al iets te eten is, is dit vaak niet lekker maar omdat je in Cambodja zelden in een Hotel in een klein plaatsje kan eten, ga je in het gros van de gevallen zonder ontbijt op pad en je ziet wel wat er komt. IJskasten om drankjes te koelen, zijn er op het platteland zelden maar toch hebben ze hun "koelingsprobleem" aardig onder controle. Altijd hebben ze wel een blauwe of oranje ijsbak staan. Kom je erg vroeg langs dan is de ijsauto nog niet langs geweest en liggen alle blikjes in een lauw water maar altijd komt daar een wagen met grote zakken ijs en dan wordt de ijsbak volgegooid. Onder zo'n ijsbak zit altijd een schroefdop die dan losgedraaid wordt om het water van de vorige dag weg te laten lopen. IJsklontjes in Cambodja hebben een bedenkelijke reputatie maar ik heb er weinig problemen mee gehad...
 
De volgende dag arriveerde ik in Ponley, het eindpunt dat ik in gedachten had. Op de vraag: "Hebben ze daar ook een hotel oid.?" bleven de antwoorden tot vlak voor de eindstreep zeer vaag hetgeen me het ergste deed vrezen. In ponley was het al snel duidelijk: hier was geen slaapgelegenheid, de eerstvolgende slaapgelegenheid was 65 kilometer verder en dat trok deze jongen echt niet meer. Met een taxi ben ik terug naar Kompong Chhnang gereden en heb daar een bus geboekt naar de Thaise grens. Dit schoot anders niet op zo en ik was gewoon op... Ik verlangde naar een zoute haring en zat bijna te kwijlen achter de computer toen ik op internet las dat de Nieuwe Haring in Nederland weer aan wal gebracht was en... well...well...well...what a surprise! ERG GOED was dit jaar! Wat een poppekast toch elk jaar weer als je zo'n door weer en wind gelooide zeebonk een haring ziet proeven die dan zegt: Hij is weer erg goed dit jaar... Ja natuurlijk is ie weer erg goed lul! Hij kan toch moeilijk die haring laten zakken en dan zeggen: Nou mensen, het verstrekken van een haring als deze aan argeloos publiek staat gelijk aan pure genocide! Ik zou het niet doen! Ik geniet altijd van de AD Haringtest en dan vooral van de commentaren van het proefpanel vooral als de Hollandse Nieuwe toch "niet zo goed" was. Je hebt ook de AD Oliebollentest en ik kan me herinneren dat een bakker uit mijn woonplaats daar ook eens aan mee heeft gedaan. Die kreeg als cijfer een 3 en als commentaar: :Steek er een lontje in en je hebt een kaars!
 
De busrit naar de grens met Thailand verliep niet helemaal goed. In Battambang had ik al een paar uur in de bus gezeten en wilde er wel even uit want ik had een kraampje met Franse stokbroodjes gezien. Er stapten zowel mensen in als uit en het was mij niet duidelijk of de bus lang of kort zou stoppen. Op een gegeven moment leek de bus toch even te blijven staan en ik liep naar het kraampje. Sta ik daar af te rekenen, zie ik verdomme die bus wegrijden! Verbijsterd stond ik daar met mijn 2 stokbroodjes om vervolgens snel tot mijn positieven te komen en te schreeuwen naar een brommer: Haal als de sodemieter die bus in: mijn hele hebben en houwen ligt in die bus! Gelukkig werd dat opgepikt en met een rookwolk boven mijn kop stapte ik in die bus en wierp de chauffeur een boze blik toe!
 
Over de laatste 4 etappes in Thailand viel werkelijk niets nieuws te vertellen. Het waren regenachtige etappes maar ik was alleen maar blij en dankbaar dat ik hier nog steeds mocht rijden. Op 14 juni viel de 15.000e kilometer na 354 dagen en 212 etappes fietsen en de dag daarna reed ik Bangkok binnen: einde van een veelbewogen fietsreis. Voor het eerst in mijn leven heb ik het gevoel: "Ik ben genezen van het reisvirus"!
 
Etappeoverzicht:
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Nederland:
001        26/06   Ede                                 115               115   
 
Duitsland:
002        27/06   Haltern                           155               271      De langste etappe
003        28/06   Mohnesee                     100               372
004        29/06   Brilon                                48               422
005        30/06   Kassel                           108                532
006        01/07   Eschwege                       65                600
007        02/07   Erfurt                               110                712
008        03/07   Jena                                  50                763
009        04/07   Greiz                                  76               843
010        05/07   Raum                                62               905
 
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Tsjechie:
011        06/07   Chomutov                        82             987
012        07/07   Kladno                              95         1.084
013        08/07   Ricany                               60         1.145
014        09/07   Havlickuv Brod              111          1.257
015        10/07   Velka Bites                       76          1.332
016        11/07   Hodonin                          126         1.459
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Slowakije:
017        12/07   Trnava                              73           1.534
018        13/07   Komarno                        102          1.637
 
Hongarije:
019        14/07   Mor                                     66          1.703
020        15/07   Dunaujvaros                     90         1.793
021        16/07   Kiskunhalas                     96          1.890
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Servie:
022        17/07   Subotica                           49          1.933    
023        18/07   Novo Sad                          97          2.038
024        19/07   Belgrado                           89          2.126
025        21/07   Mladenovac                      54          2.181
026        22/07   Lapova                              70          2.252
027        23/07   Cicevac                             72          2.325
028        24/07   Nis                                     80          2.408
029        25/07   Leskovac                          50          2.461
030        26/07   Vranje                                78          2.542
 
Etappe:  Datum: Naar:                              Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Macedonie:
031        27/07   Kumanovo                       77           2.620
032        28/07   Veles                                89           2.712
033        29/07   Negotino                          53           2.765
034        30/07   Gevgelya                          70           2.853
 
Griekenland:
035        31/07   Thessaloniki                   88           2.942
 
Etappe:  Datum: Naar:                              Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Turkije:
             03/07   Cesme                                                              Met de boot overgevaren
036        04/07   Izmir                                  92           3.045
037        05/08   Turgutlu                            72           3.118
038        06/08   Kule                                   90           3.210
039        07/08   Uzak                                  79           3.288
040        08/08   Afyon                               111          3.408
041        09/08   Cay                                    62           3.487
042        11/08   Eksehir                             52           3.540
043        12/08   Ilgiz                                    50           3.592
044        13/08   Konya                             100          3.698
045        14/08   Karapinar                      116          3.814
046        15/08   Eregli                                55          3.865
047        17/08   Nigde                              100          3.967
048        18/08   Nevsehir                          85           4.052
049        19/08   Kayseri                             84           4.140
050        20/08   Sarkisla                          131          4.260
051        21/08   Sivas                                  90          4.360
052        23/08   Zara                                   78          4.440
053        24/08   Rafahiye                         117          4.557
054        25/08   Erzincan                            74          4.638
055        27/08   Tercan                            105          4.748
056        28/08   Erzurum                            97          4.840
057        30/08   Horasan                           91          4.932
058        31/08   Agri                                   107         5.038
059        01/09   Dogubayazit                    104         5.144
 
Etappe:  Datum: Naar:                              Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Iran:
060        03/09   Maku                                 60            5.207
061        04/09   Qarah Ziya Oddin         107            5.314
061        05/09   Marand                           118            5.435
062        06/09   Tabriz                                70            5.507
063        08/09   Bostanabad                     67            5.575
064        09/09   Sarab                                75            5.652
065        10/09   Ardabil                              30            5.688
066        11/09   Astara                               90            5.782   Waarschijnlijk de moeilijkste etappe
067        13/09   Hashtpar                          75            5.865
068        14/09   Bandare Anzali                75            5.939
069        15/09   Rasht                                50            5.995
               18/09   Teheran                                                          Met de bus
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Thailand:
 
                 21/09   Bangkok                                                       Met het vliegtuig
 
India:
               08/10   Calcutta                                                          Met het vliegtuig
070        10/10   Uluberia                          55           6.060
071        11/10   Kolaghat                         20           6.080      Ziek, waarschijnlijk van het water
072        13/10   Karachpur                      60           6.150
073        14/10   Jaleswar                         70           6.239
074        15/10   Balasore                         55           6.302
075        16/10   Soro                                 40           6.346
076        18/10   Bhadrak                          39           6.384
077        19/10   Chandikol                       70           6.455
078        20/10   Bhubaneswar                60           6.522
079        21/10   Puri                                  70           6.529      Waardeloze kustplaats! Ontelbare pelgrims!
080        22/10   Khorda                            65           6.659
081        24/10   Balugoan                        77           6.739
082        25/10   Balugoan                        35           6.775      Inderdaad geen meter opgeschoten
083        26/10   Berhampur                     70           6.855      Weer ziek van smerig water
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Thailand:
 
               01/11   Bangkok                                                         Weer vliegen
084        04/11   Ban Lam Lukka              62           6.925
085        05/11   Nong Khae                      60           6.985
086        06/11   Phattana Nikhom           50           7.035     52 dagen gedaan over slechts 1.000 km!
087        07/11   Chai Badan                     75           7.110 
088        08/11   Thep Sathit                      52           7.168
089        09/11   Nong Bua Rawae           80           7.245
090        10/11   Chayaphum                     38           7.292
091        11/11   Manchakhiri                     79           7.370
092        12/11   Khon Kaen                       65           7.435
093        14/11   Ubon Rattana                   55           7.491
094        15/11   Nong Sang                       42           7.533
095        16/11   Nong Bua Lampu            48           7.586
096        17/11   Wang Saphan                  82           7.672
097        18/11   Chiang Khan                    72           7.747     In een paar jaar supertoeristisch geworden
098        19/11   Thali                                   52           7.803
099        20/11   Dan Sai                              70           7.875
100        21/11   Na Haew                            31           7.907    Maar 30 km maar steil!!
101        22/11   Phu San Dao Park           72           7.978    Slapen in een tentje
102        23/11   Nam Pat                             68           8.047
103        24/11   Uttaradit                              75           8.124
104        25/11   Phrae                                  70           8.201
105        26/11   Song                                   50           8.253
106        27/11   Ngao                                   51           8.304
107        28/11   Phayou                                55           8.358
108        29/11   Chiang Rai                         98           8.457
109        02/12   Mae Suai                             70           8.520
110        03/12   Pong Nam Ron                 51           8.578
111        04/12   Chiang Mai                         70            8.655   Altijd leuk Chiang Mai !
               05/12   Chiang Mai                                                       Behalve nu, de koning is weer eens jarig...
112        08/12   Chom Thong                     63           8.735
113        09/12   Hot                                       35           8.770
114        10/12   Doi Tao                               52           8.825
115        11/12   Li                                          64           8.899
116        12/12   Thoen                                  65           8.963
117        13/12   Tak                                      100          9.062    Het Vieng Tak Riverside Hotel blijft leuk!
               14/12   Mae Sot                                                             Da's klote: grens gesloten, visum verlopen...
118        15/12   Sukhothai                            80           9.149
119        16/12   Phitsanulok                         62           9.223   Leuke stad, alleen wel rotweer en koud!
               17/12   Bangkok                                                           Trein
               28/12   Aranyaprathet                                                  Trein
 
Etappe:  Datum: Naar:                             Km:   Totaal km:  Opmerkingen:
 
Cambodja:
 
120.       29/12  Poipet                                 6           9.256
121.       30/12  Si Sophon                        49          9.306
122.       31/12  Siam Reap                    114          9.423      Op de valreep nog een lekke band!
               01/01  Siam Reap                      65           9.486
124.       03/01  Kompong Thom             90           9.579
125.       04/01  Skun                                  96           9.675     Spiderville
126.       05/01  Phnom Penh                   81           9.755     Weerzien met Sophy
               09/01  Stung Treng                                                    Met de bus
127.       10/01  Kratie                                70           9.827      Laatste 70 km met de minibus: geen hotel!
               11/01  Kratie                                                               Ziek
128.       13/01  Chhlong                           33           9.868
129.       14/01  Suong                               70           9.947  
130.       15/01  Skun                                 73         10.023
131.       16/01  Phnom Penh                   83         10.106
132.       18/01  Neak Leuang                  64         10.170
133.       20/01  Prey Veng                         32         10.218
134.       21/01  Neak Leuang                   32         10.260
135.       22/01  Svay Rieng                       68         10.328
136.       23/01  Bavet                                 45         10.380
 

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer